MEGKEZDŐDIK A CSISZTAI KERÉKPÁRÚT DÉLI SZAKASZÁNAK FEJLESZTÉSE

A projekt célja egy települési és településközi kerékpáros hálózat kialakítása Fonyód – Buzsák-Csisztapuszta (Csisztafürdő) között. A létesítmény célja elsősorban a foglalkoztatási célú mobilitás elősegítése városon belül és települések között egyaránt.

Fonyód jelentős mértékű foglalkoztatási kapacitást biztosít a térségben, továbbá Buzsák-Csisztapuszta (Csisztafürdő), szintén foglalkoztatást biztosító fogadóterülete kerül most közvetlenül összekapcsolásra, a munkaerő áramlása a települések között kétirányú. A létesítmény Fonyódon belül csatlakozik a Balatoni Bringakörúthoz, így a körút mentén található településekhez is közvetlen összeköttetést jelent, emiatt a nyári turisztikai szezonban várhatóan jelentős mértékű kerékpáros turisztikai igényeket is kielégít, valamint szezonhosszabbító hatása is lényeges. A déli szakaszon megvalósuló beruházás költsége nettó 91 948 235,- Ft + ÁFA, amelyet kivitelezőként a Colas Út Zrt. bonyolít le.
Fonyód város fenntartható települési közlekedésfejlesztése program 2016-ban indult a TOP-3.1.1-16 kormányzati támogatási felhívás alapján. Fonyód Város Önkormányzata és a DDRFÜ megbízásából készültek azon pályázati tervek, amely a Fonyód és Buzsák- Csisztapuszta településeket összekötő kerékpárútról és Fonyód településen további kerékpárutak fejlesztéséről szóltak. 2019. évben részletes kerékpárút engedélyezési terveket készültek, részben módosított nyomvonalon, amelyben figyelembe vették az ingatlanhasználatokat, az altalajviszonyokat és a természeti értékeket.
Az M7 feletti felüljárótól északra a fejlesztés a meglévő út felhasználásával már elkészült 2022-ben, és az M7 feletti felüljárótól délre pedig részben a meglévő burkolatlan út fejlesztését, részben attól nyugatra történő nyomvonal kiépítést tűztek ki célul. A meglévő út javításával, a burkolatlan útszakasz fejlesztésével és új útszakasz építésével kerül kialakításra a kerékpáros közlekedési infrastruktúra.

A mostani tervállapot olyan kerékpározható mezőgazdasági közút átépítési és felújítási tervként készült el, amely nyomvonalában a lehető legnagyobb mértékben megtartja a meglévő utat, annak elsősorban megerősítésére és fejlesztésére törekszik, továbbá a „Mezőgazdasági utak tervezése” előírás alapján nyomvonal- korrekciókat tartalmaz az előírt 30 km/h tervezési sebesség kifejthetősége érdekében. A meglévő út – és így a tervezett út is – az M7 autópályától délre eső szakaszán magántelkeket, és nem közlekedési övezetű, mezőgazdasági művelés alatti földrészleteket is érint, emiatt a fejlesztés déli szakasza építési engedély köteles. Az út építésére közlekedési építési engedélyt kellett beszerezni.
Az út tervezett osztálya az e-UT 03.01.13 Mezőgazdasági utak tervezése útügyi műszaki előírás alapján: bekötőút, egy forgalmi sáv, 3,50m burkolt sávszélesség, 1,5 (1,25)m padkaszélesség, tervezési sebesség 30 km/h. A településközi út kategóriájára ajánlott kettő forgalmi sávos út fejlesztésére sajnos ez a támogatási konstrukció nem adott lehetőséget. A kitérők alkalmazásával kiépülő kétirányú út azonban így is nagy előnyére lesz mindkét érintett településnek. Az úgynevezett déli szakasz az autópálya építéshez épített 6-8m széles ideiglenes útalap felhasználásával készítendő.

„A Csisztai kerékpárút megépülése Buzsáknak és Fonyódnak egyaránt fontos.” – szögezte le Hidvégi József Fonyód polgármestere.
„A két település lakóinak több mint harminc éves álma, hogy megépüljön a településeket összekötő, mintegy öt kilométeres kerékpározható útszakasz. Az autópálya megépülésekor volt erre a legnagyobb lehetőség, hiszen akkor egy kilométeres szakasz megépült, amit folytatni kellett volna 2-3 kilométerrel mindkét irányba. Ez akkor sajnos nem történt meg. Útfelújítási pályázatok nem álltak az önkormányzatok rendelkezésére, míg 2016-ban kerékpárút építésére nyílt lehetőség pályázni. Ez az út ez egyben gát is, amely a vízegyensúly megtartását biztosítja a keleti és a nyugati medence között. Eredetileg ennek nyugati oldalán, de külön nyomvonalon terveztük a kerékpárút megépítését, ez azonban a környezetvédelmi hatóság miatt nem valósulhatott meg, csak a jelenlegi nyomvonalon. A kivitelezést szakaszoltuk, most az autópályától délre lévő szakasz megépítése kezdődik meg.”

A déli szakasz a meglévő útalapra, terepszinthez illesztett 3,50m széles útpálya, kétoldali 1,5-1,5m széles padkával valósul meg. A déli szakaszon a régi ideiglenes útalap fejlesztését teherbíró szilárd burkolatúra tervezték meg. Korábban egyrétegű aszfaltozást is kapott az út, amely azonban mára nagyrészt tönkrement. A burkolat maradványait nem kell lemarni, azonban arra kiegyenlítő zúzalék nem készítendő, hanem a kétrétegű tervezett aszfaltburkolatot kell ráépíteni. Az útburkolat mellett 20 cm vastag zúzalék padka épül. Az utak melletti zöldfelületet az építés után helyre fogják állítani tereprendezéssel.
A Mezőgazdasági utak tervezése szabvány szerint a tervezett utat az ún. 10 tonnás egységtengely 50.000 db áthaladására tervezték, ami az „A5” osztályú, legmagasabb mezőgazdasági út kategória. A
10 tonnás tengelyterhelés a legtöbb hazai jármű tengelyterhelését magába foglalja, és a 40 tonna össztömegű járművek tengelyterhelése ennek megfelel.

Elhangzott, hogy az augusztus 20-i ünnepek után elkezdhetik a munkálatokat, a határidő pedig december közepe, addig mindenképpen be szeretnék fejezni azt.
A déli szakasz megépülésével Fonyódról jó minőségű kerékpárúton közvetlenül elérhetővé válik Csisztafürdő, amely a beruházás legfontosabb célkitűzése volt.


Hozzászolások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .